Straffe Hendrik daagt culinair topfotograaf Pieter D’Hoop uit het verhaal van hun bier te fotograferen.
Straffe Hendrik haakt zicht al van bij de lancering van het merk aan de artistieke wereld. In 1981 werd er een straf en goed gehopte tripel gebrouwen door Brouwerij De Halve Maan, dit voor de inhuldiging van het Sint-Arnoldus standbeeld (patroonheilige van het brouwen) te Brugge. Het brouwsel werd toen zo gesmaakt, dat het al snel een vaste waarde werd binnen de brouwerij. Het kreeg de toepasselijke naam Straffe Hendrik, verwijzend naar de talrijke Hendriks binnen de brouwersfamilie Maes. Zo deelden de eerste vijf opeenvolgende generaties van brouwersfamilie De Halve Maan allemaal dezelfde voornaam: Hendrik.
Sinds zijn introductie zette het merk vaak in op de kunstwereld en organiseerde het meermaals de artistieke wedstrijd ‘Straffe Artiesten’. Hier gingen artistieke talenten hun ervaring of gevoel bij het biermerk vrij interpreteren en vertaalden ze het naar een kunstwerk binnen hun eigen artistiek domein. Om het kunstzinnige verder te bekrachtigen, lanceerde Straffe Hendrik begin dit jaar een nieuwe slogan: ‘The art of brewing’ (of ‘De kunst van het brouwen’). Zo slaat het enerzijds op het eeuwenoude vakmanschap van de brouwerij en is het anderzijds een knipoog naar de vele creatieve projecten.
Voor de lancering van deze nieuwe slogan werd een uitgebreide campagne ontwikkeld, die zowel in binnen- als buitenland zullen worden uitgerold. Buurlanden zoals Frankrijk en Nederland, maar ook verre exportlanden als de Verenigde Staten zullen de campagne te zien krijgen. Referenties zoals Straffe Hendrik Tripel en Quadrupel scoren met hun krachtige en volmondige smaak wereldwijd. De vraag steeg door de vele internationale bierprijzen die het al in de wacht sleepte.
In de campagne daagt het biermerk een internationaal culinair topfotograaf uit om het verhaal van het bier in een foto vast te leggen. De fotograaf in kwestie, Pieter D’Hoop, was met zijn Brugse roots de geknipte kandidaat. Hij heeft een passie voor alles wat puur en echt is. Zo probeert hij telkens van bij de start de opstelling van zijn foto’s nauwgezet uit te werken, zodat deze zo goed als geen nabewerking nodig hebben. Hierdoor heeft hij een zeer uitgesproken en unieke stijl. Voor deze opdracht ging hij in de Huisbrouwerij van De Halve Maan op zoek naar het perfecte beeld. Het eindresultaat? Een indrukwekkend staaltje fotografie!
In zijn zoektocht schuimde hij de volledige brouwerij in het centrum af. Hij ontdekte er de eeuwenoude brouwinstallaties, maar ook het hypermoderne gedeelte. Tijdens zijn bezoek kwam Pieter D’Hoop met een zot idee op de proppen. Hij wilde het generatielange vakmanschap van de familiale brouwerij combineren met de hedendaagse en hypermoderne installaties. Het werk is niet nabewerkt en vergde heel wat voorbereiding. Hoe alles juist verliep, houdt hij geheim.
De brouwerij zal deze foto in een zeer beperkte oplage drukken op canvassen. Elk canvas zal worden gesigneerd en genummerd door de artiest. Een waar collectors item! Het canvas heeft een grootte van 60X60 cm. Deze kunnen door de Straffe Hendrik fans gewonnen worden via de actiepagina www.straffehendrik.be/contest. Hoe gaat het juist in zijn werk? Je raadt het aantal foto’s die werd getrokken in aanloop naar de finale foto (zie links). De fotograaf liep één volledige dag rond in de brouwerij.
Ontdek op de socialemediakanalen van Straffe Hendrik hoe de zoektocht van Pieter D’Hoop naar het perfect beeld verliep. In de campagnevideo zie je hoe hij na zijn diepteonderzoek alle waarden achter het merk heeft kunnen vertalen naar één krachtige foto.
De brouwtraditie van De Halve Maan is er één die teruggaat tot 1856. Brouwen met grondstoffen van eerste kwaliteit: dat is wat sinds de start van de brouwerij centraal staat. Subtiele mengeling van speciale moutsoorten en hop die telkens werden geperfectioneerd. Het vakmanschap overgeleverd van generatie op generatie. Ondertussen staat de zesde generatie van Brouwerij De Halve Maan, Xavier Vanneste, aan de roerstok. Oorspronkelijk was er bij de lancering enkel de Straffe Hendrik Tripel, maar Xavier breidde het gamma in 2010 verder uit met een Quadrupel variant en versterkt op die manier het eerbetoon aan de voorgaande generaties.
Het is de ambitie van de brouwerij om volgens de regels der kunst te blijven brouwen, rekening houdende met de veranderende tijdsgeest. Brouwerij De Halve Maan blijft met Straffe Hendrik innoveren en gaat telkens op zoek naar nieuwe smaken en aroma's. Zo was er in 2012 de lancering van de ‘Heritage’ variant (hout gelagerd Quadrupel bier), in 2014 de lancering van de ‘Wild’ variant (met wilde Brett-gist) en werd vorig jaar nog de Straffe Hendrik Xmas Blend op de Belgische markt gebracht. Die laatste zal in gelimiteerde oplage verkrijgbaar zijn tijdens de eindejaar periode.